The Best Things in Life Are Free

Inleiding Learning Analytics

Hallo! Als inleiding op mijn afstudeeropdracht zal ik eerst wat informatie met jullie delen over de achtergrond van de opdracht en Learning Analytics.

In mijn volgende blog zal ik mijn opdracht en de onderdelen die daarbij horen bespreken 🙂

Inleiding

In de wereld van leren wordt er steeds meer gebruik gemaakt van digitale middelen. Cursussystemen zoals Blackboard, Studentinformatiesystemen zoals Osiris, toets systemen zoals QMP, maar ook social media (Twitter, Facebook, LinkedIn) laten steeds meer digitale voetstappen achter in de vorm van informatie. Daarnaast stijgt de mobiliteit van het gebruik van dit soort software door studenten doordat veel van de genoemde applicaties ook een variant hebben op een mobiele telefoon of tablet. Deze media laten ook nog digitale voetstappen achter (locatie, tijd, activiteit) in de vorm van informatie. Deze digitale voetstappen zijn intressant om te volgen en analyses over uit te voeren.

In de wereld van de persoonlijke gezondheidsverbetering zijn er reeds applicaties in gebruik die dit soort ‘gebruikersinformatie’ inzetten in het proces. Een voorbeeld bij het rennen/joggen hiervan is de Nike+ methodiek, waarbij een sensor in de schoen in contact staat met een iPod. De informatie die van te voren is neergezet (te rennen afstand, limiettijd, intervalsnelheid) wordt gecombineerd met op dat moment gemeten informatie (snelheid, afstand, versnelling) dit wordt verwerkt en geeft op een online pagina een dashboard waarin prestaties, suggesties en stimulansen worden gepresenteerd. Een dergelijk dashboard zou ook in het onderwijs inzet kunnen worden aangezien hier ook steeds meer digitale voetstappen komen.

Elk jaar publiceert Educause( Educause is een gerenommeerde Amerikaanse vereniging die zich inzet ter bevordering van ICT in het Onderwijs) het Horizon Report waarin de trends over de nabije en iets verdere toekomst op het gebied van ICT in het onderwijs worden beschreven. In de komende twee tot drie jaar zal Learning Analytics een belangrijke rol spelen in het onderwijs.

Learning Analytics

Wikipedia:

Learning analytics is the use of intelligent data, learner-produced data, and analysis models to discover information and social connections for predicting and advising people’s learning.

Next Generation Learning Challenges:

Learning analytics is the use of data and models to predict student progress and performance,

and the ability to act on that information.

Learning Analytics kan studenten en docenten helpen het leerproces meer te sturen. In elektronische leeromgevingen, sociale media en blogs wordt allerlei informatie over de activiteiten van gebruikers vastgelegd.  Deze informatie wordt  geanalyseerd en vervolgens visueel weergeven, bijvoorbeeld in de vorm van een dashboard. Zo kan een student zien hoeveel tijd hij al heeft besteed aan een cursusonderdeel, hoe hij het doet in verhouding tot anderen, wat zijn voortgang is.

Je kunt het vergelijken met rijden in een auto.  Als je in een auto rijdt zie je wat er gebeurt door naar buiten te kijken. Maar je hebt een dashboard nodig om te zien hoe hard je rijdt, hoeveel benzine je nog hebt, hoeveel toeren de auto maakt, wat de temperatuur van de motor is etc.

Vervolgens kun je op basis van de geanalyseerde gegevens suggesties doen.  Je kunt bijvoorbeeld − net als Amazon dat doet met boeken − studiemateriaal aanbevelen dat bij iemands voortgang past of een keuzevak aanraden. Als we met de vergelijking met de auto vergaan dan kun je suggesties zien als een TomTom die aangeeft dat er ook andere routes zijn, of de cd-speler die muziek aanbeveelt afhankelijk van wat je vaak luistert. Het  leer-dashboard is  − net als in een auto − een informatiehulpmiddel. De student blijft de bestuurder.

Docenten, begeleiders en SLB’ers kunnen doordat er meer geanalyseerde en gevisualiseerde informatie beschikbaar is beter sturen en eerder ingrijpen. Dat geldt niet alleen voor de risicogevallen, maar ook voor studenten die het goed doen. In dit project wordt er alleen het dashboard voor een student uitgewerkt.

In mijn volgende blog meer over de opdracht!

Groetjes Luuk

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: