The Best Things in Life Are Free

Misschien ben je benieuwd hoe ik op het einde van het afstuderen beoordeeld zal worden? Nou dan kun je dat in dit blog teruglezen.

Prestatie indicatoren

De prestatie indicatoren (PI’s), vastgesteld door de onderwijscommissie en goedgekeurd door de examencommissie, vormen de basis voor de inhoud en beoordeling van het afstuderen. In totaal zijn er 22 PI’s waarvan ik moet bewijzen dat ik er minimaal 17 op Hbo-niveau bezit. Enkele voorbeelden zijn:

  • Een student, groep levert een product, resultaat op dat voldoet aan de overeengekomen eisen en kwaliteit.
  • Een student, groep communiceert op een prettige, effectieve manier met elkaar en met de stakeholders.
  • Een student, groep toont in de praktijk aan het (SE) instrumentarium (methode/techniek) effectief te hebben ingezet

In mijn prestatieplan heb ik aangegeven wat deze PI’s in de context van mijn opdracht betekenen, met welke producten ik dit ga bewijzen en wanneer ik deze producten ga maken.

Portfolio

Op het einde van mijn stage moet ik een portfolio inleveren met hierin het bewijsmateriaal voor de PI’s. Dit zijn dus allemaal producten zoals ontwerpschetsen, modellen, logboek, de mobile app, testrapport etc.

3 reflecties waarbij er per PI gereflecteerd wordt, door de bedrijfsbegeleider, schoolbegeleider en mijzelf ingevuld.

Het extended abstract, dit is een verkorte versie van het originele werk en geeft een goed beeld van de inhoud van het geleverde werk/onderzoek. Een samenvatting van het gedane werk dus.

Beoordeling

De bedrijfsbegeleider en de schoolbegeleider vormen samen met een derde inhoudsdeskundige (externe) het assessment-team. De derde (niet bij het afstuderen zelf betrokken) assessor bewaakt mede het niveau en de objectiviteit en correctheid van de beoordeling. De externe assessoren krijgen het extended abstract en het portfolio opgestuurd en baseren hierop hun oordeel.

Tijdens de afstudeersessie geef ik een korte presentatie over mijn afstuderen en vervolgens bespreken we gezamenlijk de reflecties en wanneer er verschillen zijn in de beoordeling moet zowel student als begeleider kunnen beargumenteren / verdedigen waarom hij die beoordeling gegeven heeft.

Schematische weergave van beoordelingsproces

Geef een reactie

